اپل کارمندان جدید خود را امتحان می کند !
نوشته شده توسط : ali
 
اپل کارمندان تازه استخدام شده را وادار می کند بر روی محصولات غیر واقعی کار کنند، تا زمانی که اعتمادش به آنها جلب شود و...
«اپل کارمندان تازه استخدام شده را وادار می کند بر روی محصولات غیر واقعی کار کنند، تا زمانی که اعتمادش به آنها جلب شود و به پروژه های واقعی نقل مکان کنند.» این عنوان خبرهایی بود که حدود یک سال قبل فضای اینترنت را پر کرد. در دنیایی که همه کارهای اپل زیر ذره بین است، طولی نکشید که این ادعا به یک مسئله پذیرفته شده و واقعی تبدیل شد.

این ادعا با انتشار کتاب Inside Apple نوشته آدام لشینسکی قوت گرفت. در آن کتاب نوشته شده که اپل برخی کارمندانی را که استخدام می شوند در ابتدا به مناصب موقتی می گمارد، مناصبی که توصیف شغلی آنها روشن نیست تا زمانی که افراد به طور رسمی به شرکت بپیوندند و جزئیات پست شغلی شان روشن شود.

ادعای لشینسکی از تجربه یکی از مهندسان اسبق اپل ریشه می گرفت که به او گفته بود تا روز اول کار، خبری از بخش یا محصول یا پروژه ای که برای آن جذب اپل شده بود، نداشته. این مورد در زمانی که لشینسکی در LinkedIn درباره کتابش صحبت کرد، بیشتر جان گرفت. در ویدیوی او شخصی تجربه یکی از دوستان خود را مطرح می کند که به ادعای او تا پیش از کار بر روی یک محصول واقعی، برای 9 ماه در اپل بر روی محصولات غیر واقعی کار کرده! این ادعا با نوشته های لشینسکی گره خورد و تبدیل شد به یک موضوع برجسته در مورد سیاست های استخدامی اپل.

اما آیا این ادعا واقعیت دارد؟ در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا ببینیم که اصل ماجرا چیست.

پروژه های ساختگی؟ کدام پروژه های ساختگی؟  



جکی چنگ از سایت arstechnica این ادعای عجیب را با تعدادی از دوستانش که از کارمندان اسبق اپل هستند در میان گذاشته و آنها گفته اند که چنین روشی در اپل اصلاً وجود ندارد. حرف های آنها با تحقیقات شخصی او جور در آمده زیرا در طول سال ها کار خبرنگاری و گفتگو با تعداد زیادی از کارمندان اپل، هرگز چنین موردی به گوشش نخورده. او می نویسد که پروژه های غیر واقعی مطمئناً یک رویکرد متداول در اپل نیستند و به احتمال زیاد، اصلاً وجود خارجی ندارند.

یکی از مهندسین سابق اپل می گوید: «وقتی پای جدی بودن کار و به سرانجام رساندن پروژه ها در بین باشد، اپل همیشه جایی جدی به نظر می رسد. من خیلی بدبین هستم که آنها پول خودشان یا وقت کارمندان را روی پروژه هایی تلف کنند که به کارشان نمی آید.»

تقریباً تمام کارمندان فعلی اپل در سطوح و بخش های مختلف هم چنین نظری دارند. هیچ کدام از آنها تجربه مستقیمی در زمینه کار روی پروژه های جعلی ندارند و حتی دوستی را هم نمی شناسند که چنین چیزی را تجربه کرده باشد. فقط یک نفر می گوید که یک دوست گفته که دوست دوستش چنین تجربه ای دارد، اما چه کسی حاضر است روی این یک کلاغ چهل کلاغ ها حساب کند؟

یکی از کارمندان فعلی اپل می گوید: «من اصلاً نیاز یا دلیلی برای انجام این طور کارهای احمقانه نمی بینم. شما ممکن است برای یک موقعیت شغلی استخدام شوید و به تان نگویند که در آینده روی چه محصولی کار خواهید کرد ولی اگر انتخاب شما به خاطر مهارت تان است، احتمالاً خودتان سر و ته قضیه را در خواهید آورد. بنابراین خیلی راحت تر است که یک توافق عدم افشای مسائل سری در قرارداد بگنجانند و اگر کسی نقضش کرد، اخراج شود.»

بسیاری افراد می گویند که اپل خیلی دست و دل بازانه -یعنی به وفور- از توافق عدم افشای مسائل سری استفاده می کند. نه فقط برای پروژه ها یا قطعات، بلکه حتی برای قطعه ای از قطعات یک پروژه! در اصل هدف این نیست که در صورت درز اطلاعات، کارمندان به محاکمه کشیده شوند بلکه اپل می خواهد در حین کار به آنها یادآور شود که حسابی مراقب اوضاع هست. این رویکرد به طور مستقیم در جریان استخدام هم لحاظ می شود. مدیران اپل تلاش می کنند افرادی را استخدام کنند که به طور واضح به شغل و خود کمپانی، علاقه قلبی دارند، نه فقط کسانی که یک روز می آیند و روز بعد همه چیز را لو می دهند.

یک مهندس اپل می گوید: «روی هر چیز جدیدی که کار کنیم، یک توافق جدید برای عدم افشای مسائل مربوط به آن وجود دارد. اگر در مورد وفاداری کسی تردیدی داشته باشیم، خیلی راحت بی خیال استخدامش می شویم. و اگر کسی چیزی را لو بدهد، یک راست اخراج می شود.»

تعداد زیادی از مهندسین اسبق و فعلی اپل می گویند که کارمندان شرکت که ساکن امریکا هستند، به ندرت جرئت افشای مسائل سری را به خود می دهند زیرا اپل اهرم های قانونی زیادی را در ایالات متحده در اختیار دارد. اما بیشتر اطلاعات لو رفته در اصل دست پخت کارمندان زنجیره تولید اپل در آسیا هستند. از آنجایی که پای کارگران کارخانه ها و مدیران غیر اپلی کمتر در کار اصلی یعنی طراحی محصول در گیر است، نسبت به افشای اطلاعات جسورانه تر عمل می کنند. یکی از کارمندان اپل می گوید: «پر واضح است که در کوپرتینو کسی نیاز به آموزش راز داری ندارد. کار آنها [در آسیا] مثل کار ما مورد موشکافی قرار نمی گیرد.»

یک مهندس اسبق اپل هم می گوید: «اپل [کوپرتینو] آنقدر سر پوشیده عمل می کند که اغلب، شایعات رایج بین کارمندان درست مثل همان شایعاتی ست که در اینترنت بین مردم رواج دارد. شایعات اکثراً مرتبط با عکس های لو رفته از کارخانه ها در چین است.»

ولی وقتی چنین نیست و یک نفر از کوپرتیونو بند را به آب داده، شرکت راه خودش برای فرستادن یک پیام واضح را دارد و آن عبارت است از...

قرنطینه امنیتی  



آنهایی که سریال فرار از زندان را دیده اند خوب می دانند که قرنطینه یعنی چه. یعنی حبس شدن در سلول های شخصی تا برگشتن اوضاع به حالت عادی. اگر باد بیاید و چیزی در گوش سران اپل بگوید، مثلاً اینکه «در کوپرتینو جاسوس هست» کمپانی برای یافتن منبع درز اخبار، حاضر است سر تا پا شبیه سازمان های امنیتی و ضد جاسوسی شود. باور کنید!

یکی از کارمندان اسبق اپل با دو چشم خود شاهد بود که در چنین وضعیتی، مأموران امنیتی بخشی از یک طبقه یا یک دفتر را محاصره و قرنطینه کرده اند. اگر فکر می کنید این مأموران، نگهبان های معمولی اند خودتان را آماده کنید: آنها معمولاً از شرکت های امنیتی بخش خصوصی می آیند و سابقه کار در ارتش، FBI یا CIA را دارند.

در چنین شرایطی افراد شاغل در بخش قرنطینه، مجبورند در اتاق های خود بمانند تا زمانی که مأموران امنیتی اپل تمام میزها و کامپیوترها را برای یافتن ردی از کپی اطلاعات حساس زیر و رو کنند. هر چند برخی تحقیقات امنیتی ممکن است به درازا بینجامد ولی در اغلب موارد، بلافاصله امکان تشخیص جاسوس وجود دارد و مأموران آن فرد را برای بازپرسی با خود می برند.

اگر چه این توصیفات ترسناک به نظر می آیند، ولی به ندرت چنین وضعی در اپل پیش آمده. کارمندی که این وضع را توصیف کرده می گوید: «به گمانم هر چند سال یک بار چنین چیزی در اپل اتفاق می افتد» و می افزاید که چنین موردی کافی خواهد بود تا سایر افرادی که نقشه مشابهی در سر دارند، غلاف کنند!

ماجرای پروژه های ساختگی، ساختگی است!  



ماجرای پروژه های غیر واقعی از کجا شروع شد؟ آن طور که به نظر می رسد آقای لشینسکی هرگز منظورش این نبوده که چیزی با این کارکرد در اپل وجود دارد. در کتاب یا ویدیوی صحبتش در لینکدین هم چنین چیزی را نگفته. خودش به جکی چنگ می گوید: «به نظرم استفاده از واژه پروژه های ساختگی، یک اشتباه کلامی بد از طرف من بود. چیزی که می خواستم برسانم این بود که افراد در موقعیت های موقتی یا پروژه های نامشخص قرار می گیرند.»

منابع دیگر هم می گویند که اپل به افراد تازه استخدام شده نمی گوید بر روی چه پروژه یا محصولی کار می کنند، تا اینکه زمان درستش فرا برسد. لشینسکی هرگز حرفی از پروژه های دروغین نزده و این فقط نظری بوده که در ویدیوی او از سوی یک شخص دیگر بیان شده. اما اگر فرض کنیم قصد از ارسال این نظر ایجاد گمراهی در دیگران نبوده، در آن صورت امکان دارد آن دوست دوست یک نفر، بر روی پروژه ای تجربی که هنوز نهایی نشده بوده کار کرده باشد.

اپل برای پروژه های سری اش از گروه های بسیار کوچک ولی حرفه ای استفاده می کند و گاهی هم پیش می آید که محصول آن پروژه، هرگز نور آفتاب را نمی بیند و بایگانی می شود. ولی این به معنای آن نیست که اپل برای اطمینان از وفاداری کارمندانش وقت آنها و پول خود را تلف می کند.

 
مطالب مرتبط
 




:: بازدید از این مطلب : 1351
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 28 اسفند 1395 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: